Aktualności

ZAKŁAD LOTNISKOWY
INSTYTUT TECHNICZNY WOJSK LOTNICZYCH

Na tegorocznym XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego miał premierę BIZON – bezzałogowa autonomiczna platforma pomiarowa do badania nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych w sposób ciągły oraz monitorowania i patrolowania stanu nawierzchni elementów funkcjonalnych lotniska. Urządzenie powstaje w ramach realizacji projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, przy współpracy z firmą Dobrowolski sp. z o.o.

Platforma powstaje od lutego tego roku i na obecną chwilę jest w fazie funkcjonalnego prototypu gotowego do testów terenowych. Planowane jest osiągnięcie IX poziomu gotowości technologicznej w chwili zakończenia realizacji projektu, co oznaczać będzie, że zbudowane urządzenie będzie mogło trafić do sprzedaży lub świadczenia usług na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Obecnie, wypracowane rozwiązanie (wynalazek) jest objęte patentem nadanym przez Urząd Patentowy RP po trwającej około dwóch lat procedurze sprawdzającej (Pat.237034).

Bezzałogowy BIZON proponowany przez ITWL i Dobrowolski sp. z o.o. dokonuje pomiaru ciągłego, generując niewielką koleinę na całej, zadanej i zaplanowanej mu trasie. Służy do tego specjalnie zaprojektowany układ trzech kół w centralnej części urządzenia. Dwa z nich pełnią funkcję kół prowadzących określających poziom odniesienia, natomiast trzecie (środkowe) jest kołem pomiarowym, które jest dociskane z określoną siłą, aby uzyskać wymagany nacisk jednostkowy. Zestawienie parametrów uzyskanej koleiny oraz odpowiadającej jej konfiguracji układu pomiarowego pozwala na zobrazowanie rzeczywistego stanu nośności ocenianych nawierzchni elementów funkcjonalnych lotniska.

Urządzenie oferuje także możliwość korzystania z pokładowego rozpoznawczego mikro-BSP BZYG do patrolowania terenu lotniska jak również do poszukiwania niebezpiecznych, luźnych przedmiotów (FOD – Foreign Object Debris) znajdujących się na terenie lotniska. W przyszłości planuje się wykorzystanie platformy do różnych celów jak np. dostarczania środków bojowych na pole walki, transportu rannych, środka rażenia ogniowego czy też pojazdu rozpoznawczego lub inżynieryjnego.

BIZON cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wszystkich odwiedzających MSPO, w tym znalazł szerokie uznanie wśród mediów. O Bizonie można przeczytać na portalach m.in. NCBR, Defence24, MILMAG, konflikty.pl, Polska Zbrojna, Dla Pilota, Portal Mundurowy, ALTAIR, ZBiAM.

Marta 2021 grupowe

W Zakładzie Lotniskowym Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL) odbył się krótkoterminowy staż naukowy w ramach wzajemnej współpracy naukowo-dydaktycznej i badawczej z Politechniką Białostocką (PB). W stażu wzięła udział dr inż. Marta Wasilewska sprawująca stanowisko adiunkta w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. Realizacja stażu miała miejsce w dniach od 15.03.2021 r. do 29.04.2021 r.

W ramach wzajemnej współpracy nastąpiła wymiana wiedzy i doświadczenia w zakresie metod pomiarowych stosowanych do oceny makrotekstury i właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni lotniskowych i drogowych. Ponadto stażystka zapoznała się z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w dziedzinie technologii budowy nawierzchni lotniskowych oraz metodami obliczeniowymi i badawczymi wykorzystywanymi w diagnostyce stanu konstrukcji nawierzchni lotniskowych.

Element stażu stanowiła ocena właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni dróg kołowania na lotnisku Warszawa-Modlin w oparciu o pomiar współczynnika tarcia oraz makrotekstury. Do pomiaru współczynnika tarcia wykorzystano urządzenie ASFT T-10 (ITWL) oraz stacjonarne urządzenie DFT (PB), natomiast makroteksturę oceniano z wykorzystaniem ELATexture (ITWL) oraz CMT (PB). Przeprowadzone badania miały na celu porównanie metod pomiarowych oraz jakości uzyskiwanych wyników. Przedmiotem badań były trzy różne nawierzchnie lotniskowe o zróżnicowanych właściwościach przeciwpoślizgowych. Uzyskane wyniki stanowią cenne źródło wiedzy zarówno dla ITWL jak i dla PB.

Opiekunem stażu był ppłk dr inż. Mariusz Wesołowski.

Marta 2021 badanie1 Marta 2021 badanie2 Marta 2021 badanie4

logo ITWLDOBROWLSKIITWL w konsorcjum z firmą Dobrowolski Sp. z o.o. otrzymał finansowanie projektu z budżetu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Ze strony ITWL projekt realizowany będzie przez kadrę Zakładu Lotniskowego we współpracy z Zakładem Kompozytowych Konstrukcji Lotniczych. Celem projektu jest opracowanie innowacji produktowej w postaci bezzałogowej, autonomicznej platformy pomiarowej do badania nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych i warstw nawierzchni z mieszanek niezwiązanych w sposób ciągły. Oczekiwany efekt zrewolucjonizuje sposób badań nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych, jednocześnie istotnie zwiększając bezpieczeństwo prowadzenia operacji lotniczych w naziemnym polu manewrowym.

NCBR przyznało finansowanie projektu w wysokości 4 457 729,41 zł.

Czas realizacji projektu to 33 miesiące.

ZSN 2020 m

W dniach 6 -11 stycznia 2020 r. w Szczyrku miała miejsce XLVIII edycja Zimowej Szkoły Niezawodności. W tym roku konferencja zorganizowana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz Politechnikę Warszawską skupiała tematykę związaną z niezawodnością obiektów i systemów technicznych. Tematyka referatów obejmowała zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i praktyczne. W konferencji uczestniczyli Kierownik Zakładu Lotniskowego – ppłk dr inż. Mariusz Wesołowski oraz Kierownik Pracowni Badań Materiałów Lotniskowych w Zakładzie Lotniskowym – mgr inż. Danuta Kowalska. Przedstawili Oni wyniki prac badawczych prowadzonych w Zakładzie Lotniskowym w postaci następujących referatów:

Wpływ elementów czyszczących sprzętu do utrzymania lotnisk na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych
Mariusz Wesołowski, Danuta Kowalska, Aleksandra Rumak

Ocena stanu technicznego betonowych nawierzchni lotniskowych w oparciu o wskaźnik APCI
Mariusz Wesołowski, Krzysztof Blacha, Paweł Iwanowski

20191028 131745 mW dniu 28 października 2019 r. pracownicy Zakładu Lotniskowego przeprowadzili szkolenie dla Inspektorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego na temat Diagnostyka sztucznych i naturalnych nawierzchni lotniskowych – Szkolenie teoretyczno-praktyczne. Zajęcia obejmowały prezentację terenowych badań nośności, równości, szorstkości sztucznych nawierzchni lotniskowych, a także badań georadarowych. Przedstawiono także zagadnienie kompleksowej oceny nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych. Zwrócono również uwagę na aspekty często pomijane w trakcie oceny stanu nawierzchni. Poza częścią teoretyczną, uczestnicy szkolenia mogli bezpośrednio uczestniczyć w badaniach diagnostycznych oraz z bliska zapoznać się z używaną do tych celów aparaturą pomiarowo-badawczą. Prezentacje przeprowadzono w oparciu o polskie normy obronne.

Szkolenie prowadzone było na terenie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin i wzięło w nim udział szesnastu uczestników.

Kierownik Zakładu Lotniskowego
ppłk dr inż. Krzysztof BLACHA
e-mail: krzysztof.blacha@itwl.pl

ul. Księcia Bolesława 6
01-494 Warszawa
tel.: 261 85 13 24

logo big