W dniu 13.07.2022 r. odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej Pani mgr inż. Agaty Kowalewskiej, pt. „Wpływ zastosowania geokrat w podłożu gruntowym na nośność naturalnych nawierzchni lotniskowych w aspekcie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych”. Promotorem rozprawy doktorskiej był Pan prof. dr hab. inż. Sylwester Kłysz, natomiast promotorem pomocniczym był Pan ppłk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski. W dniu 11.08.2022 r. Rada Naukowa Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych nadała Pani mgr inż. Agacie Kowalewskiej stopień naukowy doktora nauk inżynieryjno-technicznych |
W dniach 7-10 czerwca 2022 r. w Piekarach Śląskich miała miejsce Konferencja Bezpieczeństwa i Niezawodności KONBiN 2022. Konferencja była zorganizowana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej. W konferencji czynnie uczestniczyli Kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL ppłk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski, prof. dr hab. inż. Piotr Nita, mjr mgr inż. Krzysztof Blacha oraz mgr inż. Agata Kowalewska, którzy wygłosili niżej wymienione referaty: Zastosowanie geokrat w praktyce – przegląd istniejących rozwiązań - wystąpienie na sesji plakatowej – mgr inż. Agata Kowalewska Technologia wykonania nawierzchni lotniskowych w odniesieniu do istniejących wymagań w zakresie tekstury - referat wygłosił mjr mgr inż. Krzysztof Blacha Odporność termiczna i trwałość lotniskowych nawierzchni betonowych na działanie naturalnych i wymuszonych obciążeń temperaturowych - referat wygłosił prof. dr hab. inż. Piotr Nita |
Dwa dni targów, pięć branżowych spotkań, konferencji i seminariów, ogólnopolskie premiery i prezentacje najnowszych rozwiązań produktowych – tak w skrócie można podsumować tegoroczne targi Nowa Infrastruktura. Wydarzenie przyciągnęło przedstawicieli najważniejszych instytucji branżowych, a także producentów i dystrybutorów najnowszych maszyn i sprzętów wykorzystywanych w budownictwie. Spotkanie odbyło się w dniach 10-11 maja 2022 w Kielcach. Jednym z wydarzeń towarzyszących Targom Budownictwa Infrastrukturalnego było organizowane po raz pierwszy w Targach Kielce Forum Utrzymania Dróg i Mostów. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele podmiotów zainteresowanych całorocznym utrzymaniem dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych, przedsiębiorcy oraz zarządcy dróg. W trakcie forum nie tylko przeanalizowano najistotniejsze problemy branży i wyzwania, ale również omówiono obowiązujące legislacje państwowe, a także nowe rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury. Wśród wystawców nie zabrakło przedstawicieli Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Ppłk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski oraz dr inż. Adam Poświata przy współpracy Działu Promocji ITWL prezentowali ofertę Zakładu Lotniskowego oraz nowe technologie dotyczące badań umożliwiających ocenę stanu technicznego nawierzchni lotniskowych i drogowych. |
W dniu 27.04.2022 r. w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku odbyła się uroczystość przekazania 11 wyprodukowanych w Polsce testerów tarcia CSR (ang. Continuous Skid Resistance), przeznaczonych do pomiaru współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych wpływającego bezpośrednio na długość drogi hamowania statków powietrznych. Konstrukcja urządzenia została zbudowana przez konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z o.o. (Lider) i HAX Warias Dariusz. Ich współpraca doprowadziła do powstania skomputeryzowanego, modułowego systemu pomiarowego na bazie popularnego pojazdu Peugeot Riffter. ITWL w drodze pozyskania przedmiotowych testerów tarcia dla Sił Zbrojnych RP realizował ich sprawdzenie w ramach Programu Prób Odbiorczych, które przeprowadzone zostało zgodnie z oczekiwaniami 3. Regionalnej Bazy Logistycznej z Krakowa będącej Zamawiającym. Szczegółowe warunki w postaci wymagań eksploatacyjno - technicznych opracowane zostały w Oddziale Sprzętu Infrastruktury Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w oparciu o ogólnoświatowe wymagania stawiane takim urządzeniom. Symbolicznego przekazania kluczyków dokonał Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej dr Marcin Mazuryk. W uroczystości udział wziął Dyrektor ITWL dr hab. inż. Mirosław Kowalski, prof. ITWL oraz przedstawiciele Zakładu Lotniskowego, tj. ppłk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski oraz mjr mgr inż. Krzysztof Blacha. |
Istotną kwestią podczas lądowania statków powietrznych, szczególnie myśliwskich oraz nie rzadko ciężko wyładowanych transportowców, jest szorstkość nawierzchni drogi startowej wpływająca bezpośrednio na długość drogi hamowania. Sprawdzenia urządzeń CSR mających na celu kontrolowanie tego parametru przeprowadzili pracownicy Zakładu Lotniskowego ITWL na lotnisku 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Leźnicy Wielkiej, przy udziale przedstawicieli 3. Regionalnej Bazy Logistycznej, 1. Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego oraz Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Wszystkie oceniane testery tarcia CSR spełniły wymagania określone w Programie Prób Odbiorczych. Jednocześnie spełnione zostały zapisy Normy Obronnej NO-17-A501:2015 Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości oraz przepisy międzynarodowych organizacji lotniczych, tj. ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) i EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego). Tym samym testery tarcia CSR mogą być stosowane nie tylko na lotniskach wojskowych, ale również w cywilnych portach lotniczych. Próby odbiorcze przeprowadzono na 11 urządzeniach (łącznie ma być ich 15), które trafią do wszystkich baz lotniczych Sił Zbrojnych RP. Aktualnie na świecie jest zaledwie 6-7 producentów testerów tarcia, głównie z państw skandynawskich. Zatem nasz kraj dołącza dziś do elitarnego grona, a po zrealizowanych testach można powiedzieć, że polskie urządzenie w niczym nie ustępuje tym zagranicznym, a nawet wypada dużo lepiej jeśli chodzi o powtarzalność pomiarów. Tester tarcia CSR posiada budowę modułową, która może być dalej rozwijana. Dzięki temu w przyszłości urządzenie może być wyposażone w nowe, funkcjonalne moduły pomiarowe, np. do oceny tekstury nawierzchni. Już dziś producent ma w swojej ofercie urządzenie na pojeździe z napędem elektrycznym. Kolejnym krokiem może być pojazd autonomiczny, realizujący testy bez udziału człowieka. Wartość urządzenia, mimo jego technicznego zaawansowania, jest prawie o połowę niższa od stosowanych dotąd w polskich portach lotniczych urządzeń szwedzkich, a ich zakup zabezpieczy potrzeby Sił Zbrojnych na co najmniej 20 lat. Reasumując, nowe polskie urządzenia trafią do wszystkich baz lotniczych SZ RP, w których znacząco przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przez wojskowe statki powietrzne, a także użytkowników lotnisk wojskowych. |
W dniach 21-23 kwietnia 2022 roku miała miejsce konferencja naukowo – techniczna pod nazwą „Bezzałogowe Statki Powietrzne w Gospodarce. Wymiar Ekonomiczny – Strategiczny – Społeczny”. Konferencja została zorganizowana przez Wrocławską Radę FSNT NOT, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział we Wrocławiu oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Jej celem było stworzenie forum do prezentacji aktualnych osiągnięć naukowych, badań oraz wymiany doświadczeń z zakresu użytkowania i rozwoju sektora bezzałogowych statków powietrznych (dronów). Zorganizowane zostały trzy panele tematyczne, podczas których uczestnicy zaprezentowali obowiązujące uwarunkowania prawne, wpływ wykorzystania dronów na gospodarkę i bezpieczeństwo oraz związane z tym wyzwania dotyczące kształcenia kadr, ochrony środowiska, określenia kierunków rozwoju. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych aktywnie reprezentowali przedstawiciele (w tym kierownicy) trzech zakładów naukowo-badawczych, tj.: Zakładu Lotniskowego, Zakładu Samolotów i Śmigłowców oraz Zakładu Kompozytowych Konstrukcji Lotniczych. Podczas konferencji pracownicy ITWL wygłosili następujące referaty:
|