NOŚNOŚĆ NAWIERZCHNI SZTUCZNYCH
Niezwykle istotnym parametrem charakteryzującym stan nawierzchni lotniskowej jest jej nośność. Badaniu nośności podlegają wszystkie elementy funkcjonalne lotniska, zarówno nowo wybudowane, remontowane, jak i te będące w ciągłej eksploatacji. Badania kontrolne wykonuje się z częstotliwością od 3 do 5 lat.
Do pomiaru nośności nawierzchni lotniskowych oraz drogowych metodą nieniszczącą wykorzystujemy ugięciomierz udarowy typu HWD firmy Dynatest Denmark. Ze względu na szybkość pomiaru i mobilność urządzenia badanie nawierzchni lotniskowych wykonywane jest w sposób nie wywołujący większych zakłóceń w ruchu lotniczym. Wyniki badań nośności nawierzchni lotniskowych podawane są w postaci wskaźnika PCN zgodnie z wymaganiami ICAO.
SZORSTKOŚĆ
Analogicznie do badania nośności każdy element funkcjonalny lotniska należy sprawdzić pod kątem współczynnika tarcia. Parametr ten ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa prowadzenia operacji lotniczych przez statki powietrzne, w szczególności przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
Do pomiaru szorstkości nawierzchni lotniskowych wykorzystuje się tester szorstkości ASFT - Airport Surface Friction Tester na przyczepie T-10. Podobne urządzenia są standardem na polskich i zagranicznych lotniskach przy raportowaniu o pogodzie NOWTAM i SNOWTAM, a dzięki dużej mobilności są nieocenionym urządzeniem do pomiaru tarcia w czasie pomiędzy operacjami startów i lądowań samolotów. Wyniki badań szorstkości są podawane w postaci współczynnika tarcia zgodnie z wymaganiami:
- Załącznika 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym Lotniska, tom I
- Projektowanie i Eksploatacja Lotnisk, wydanie V, ICAO. Advisory Circular No: 150/5320-12C, U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration.
Tester szorstkości ASFT na przyczepie T-10znajduje się w wykazach ww. dokumentów.
Zakład Lotniskowy dysponuje również urządzeniem ASFT T2Go umożliwiającym pomiary wszędzie tam, gdzie badanie przyczepą T-10 jest niemożliwe ze względu na wymiary geometryczne ocenianego elementu.
RÓWNOŚĆ
Zakład Lotniskowy wykonuje pomiary równości nawierzchni lotniskowych zmodernizowanym planografem typu P-3z. Urządzenie jest przeznaczone do określania metodą ciągłą wielkości nierówności występujących na nawierzchniach lotniskowych. Wyniki pomiarów zapisywane są w sposób cyfrowy w rejestratorze, następnie przesyłane do komputera. Urządzenie przystosowane jest również do przesyłania mierzonych wielkości bezpośrednio do komputera.